Descoperirea Airbus A321Xlr: avionul care va schimba zborurile pe distanțe lungi

Ambiția este aceea de a schimba zborurile, frecvențele și obiceiurile pe distanțe lungi, aducând un avion cu culoar unic pe rute neexplorate până acum. Cu această idee, noul model Airbus – A321Xlr – a atras deja numeroase comenzi atât din sectorul low-cost, cât și din cel tradițional.

A321Xlr – unde Xlr este acronimul pentru Extra Long Range – ar fi trebuit să decoleze oficial la sfârșitul acestui an; dar din cauza unor factori diverși (pandemie, criza lanțului de aprovizionare, certificări întârziate etc.), primele livrări ale noului model ar trebui să fie amânate până la sfârșitul anului 2024 sau chiar 2025.

Avionul face parte din familia Airbus A320 și este unic în felul său, deoarece combină o autonomie de aproximativ 8.400 km (datorită unui rezervor suplimentar de combustibil situat în partea central-spate a aeronavei) cu dimensiunile unui avion cu culoar unic pentru zboruri de scurtă și medie distanță.

Conform infografiei produse de Airbus, pe lângă reducerea consumului de combustibil cu 30% pentru fiecare loc, aeronava va permite companiilor aeriene să alterneze rute de distanțe medii cu altele long haul în aceeași zi operațională.

A321Xlr permite zboruri, de exemplu, de la Roma la New York, de la Londra la Miami, de la Dubai la Kuala Lumpur, de la Tokyo la Sydney sau de la Buenos Aires la Miami, cu o capacitate cuprinsă între 180 și 220 de locuri, folosind două clase de servicii.

Cabinele și noutățile la bord În ciuda unor întârzieri la livrare, Airbus efectuează în aceste zile numeroase teste de zbor și teste ale sistemelor de bord, în special în ceea ce privește cabinele. Cu această ocazie, Airbus a lansat și câteva fotografii care prezintă configurația de bază a noului model de avion.

Potrivit producătorului, A321Xlr va avea mai mult spațiu în compartimentele de bagaje de mână și au fost dezvoltate pereți laterali și tavane mai ușoare și rezistente, precum și un nou sistem de izolare fonică care permite reducerea zgomotului, în special pe distanțe lungi.

O caracteristică fundamentală, de exemplu, se referă la partea din față a cabinei pasagerilor care beneficiază de așa-numita zonă full-flex. Aceasta, introdusă pentru prima dată pe A321neo, permite implementarea Airbus Cabin Flex în zona dintre ușa 1 și ușa 2. Practic, companiile aeriene vor putea instala bucătăriile, toaletele sau alte spații intermediare în jumătatea din față a cabinei pasagerilor.

Un sistem clasic pentru avioanele cu două culoare, care este de obicei utilizat pentru a separa clasele de servicii, dar care schimbă în totalitate schema și vizibilitatea internă a unui avion cu culoar unic. În acest caz, companiile aeriene vor putea echipa A321Xlr cu trei clase de servicii.

Un punct dezavantajos este, fără îndoială, acela al confortului. Pe zborurile pe distanțe lungi cu un avion cu culoar unic, mișcările sunt mult mai limitate, atât în timpul șederii, cât și în picioare, iar spațiul disponibil la bord pentru pasageri (dar și pentru echipajul de cabină) se reduce considerabil.

Cine zboară intercontinental astăzi cu A321lr

Multe companii aeriene din Europa și nu numai zboară deja intercontinental spre Statele Unite.

Pionieră a fost TAP, care, profitând de poziția sa strategică cu Aeroportul din Lisabona, zboară regulat din 2019 de pe o parte a Atlanticului pe cealaltă. A321-urile portugheze configurate cu două cabine de clasă business, una cu tron, și economia tradițională zboară spre New York, Toronto și Brazilia.

Tot profitând de poziția geografică, A321lr este în flota și la Aer Lingus, cu zboruri de la Dublin spre SUA, și la SAS, care zboară de la Copenhaga și Oslo spre continentul american. Și compania deja menționată, La Compagnie, care zboară din Franța și Milano spre New York.

În SUA, în prezent, zborurile intercontinentale la bordul unui avion cu culoar unic sunt oferite doar de JetBlue, care zboară de la New York și Boston spre Marea Britanie și Franța și (sperăm) în curând și în Italia.

Companiile aeriene care au ales A321Xlr
A321Xlr a fost lansat la Paris Airshow în 2019, iar în februarie anul acesta, Airbus a acumulat deja 550 de comenzi de la 26 de companii aeriene din întreaga lume.

Companiile aeriene americane sunt cele care au făcut cele mai mari comenzi. American și United au solicitat 50 de avioane fiecare, iar Air Canada a adăugat alte 6 avioane; în timp ce australianul Qantas a comandat 36 de avioane.

Dar și sectorul low-cost a plasat o serie de comenzi foarte importante. Indigo Partner își va împărți comanda de 50 de avioane între companiile sale aeriene: douăzeci de A321XLR vor fi atribuite Wizz Air, 18 către americanul Frontier și 12 către chilianul JetSmart.

Jet Blue, care deja operează zboruri între Londra și New York cu A321Lr, a plasat o comandă de 13 avioane, în timp ce compania aeriană low-cost indiană Indigo a semnat o comandă de 36 de avioane.

Până în prezent, niciuna dintre marile companii aeriene tradiționale europene nu a decis să comande un lot de avioane A321Xlr. Este interesant de văzut de ce și dacă va fi o alegere corectă.

În concluzie, Airbus A321Xlr promite să revoluționeze zborurile pe distanțe lungi, oferind o soluție mai eficientă și flexibilă pentru companiile aeriene. Cu toate acestea, rămâne de văzut cum vor fi adoptate aceste schimbări de către pasageri și dacă vor fi considerate confortabile pe distanțe lungi. Oricum, interesul companiilor aeriene pentru acest model este deja evident, iar viitorul zborurilor intercontinentale ar putea fi schimbat în mod semnificativ de acest nou avion.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *