Blue Air admis în procedura insolvenței de către Tribunalul București

Pe 20 martie, judecătorii Secției a-VII-a Civilă a Tribunalului București au admis cererea companiei low-cost Blue Air de a intra în insolvență. Astfel, compania a putut propune o listă cu administratori judiciari care îi sunt favorabili.

Blue Air se judeca cu foști angajați pentru drepturi financiare restante, iar judecătorii au decis să conecteze un dosar de cerere a insolvenței din februarie 2023, având ca părți creditoare Aeroportul „Avram Iancu” din Cluj Napoca și o companie care asistă pasagerii pentru recuperarea compensațiilor datorate de companiile aeriene pentru zboruri întârziate sau anulate. Procesul poate dura câțiva ani.

În timpul pandemiei, operatorul aerian a trecut prin mari turbulențe, iar Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a sancționat compania cu peste 10 milioane de lei pentru cursele anulate între 15 iunie 2022 și 12 septembrie. Statul Român a devenit acționar majoritar al Blue Air Aviation SA, deținând 75% din acțiuni, prin AAAS, la sfârșitul anului 2022.

Comisarii ANPC au constatat că Blue Air nu a propus angajamente sau un plan de măsuri reparatorii pentru consumatori. În perioada 15 iunie – 12 septembrie 2022, 150.227 de consumatori din 23 de state membre ale Uniunii Europene au fost afectați, iar practica operatorului economic a avut caracter repetitiv.

Prejudiciile suferite de consumatori depășesc suma de 19,582 milioane euro, reprezentând doar valoarea biletelor achiziționate, iar în realitate prejudiciul este mult mai mare. Rambursarea efectivă a contravalorii biletelor anulate s-a realizat pentru un număr mic de pasageri, doar 598 de rezervări (0,7% din total), suma totală a rambursărilor efective fiind de 115.016,11 euro (0,6% din suma totală a rezervărilor anulate). În plus, 9,8% din suma totală de rambursat a fost returnată în portofelele electronice ale pasagerilor, reprezentând 10.685 de rambursări.

În septembrie, Blue Air a anunțat pentru prima dată că va suspenda toate cursele până în 12 septembrie, motivând poprirea conturilor de către Ministerul Mediului. Deși poprirea a fost ulterior suspendată, compania a reluat zborurile abia din 10 octombrie, afirmând că nu dispunea de fondurile necesare pentru combustibil și cheltuieli operaționale. Ulterior, compania a anunțat că nu va relua zborurile din

10 octombrie și că se află în discuții cu potențiali investitori, creditori și Guvernul României pentru a-și restructura profilul de capital. Situația actuală a Blue Air subliniază dificultățile întâmpinate de companiile aeriene în contextul pandemiei și efectele pe termen lung ale acestor provocări asupra industriei aviației.

În perioada următoare, Blue Air va trebui să colaboreze cu administratorii judiciari și să elaboreze un plan de reorganizare pentru a se redresa financiar și a putea reveni pe piața aviației. Procesul de restructurare ar putea include reduceri de personal, optimizarea rutelor și reevaluarea flotei de avioane.

Pentru pasagerii afectați de anulările și întârzierile de zbor, este important să rămână informați cu privire la evoluția situației și să ceară compensații în conformitate cu reglementările europene. Între timp, se recomandă să ia în considerare alternativele de transport și să monitorizeze anunțurile Blue Air și ale autorităților competente.

Această situație aduce în prim-plan importanța sprijinului acordat de guverne și organizații internaționale pentru a ajuta industria aviației să se adapteze la noile condiții de piață și să se redreseze în urma crizei provocate de pandemie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *